Cara buat blog di blogspot

Mungkin ada diantara anda yang belum tahu tentang blog dan bertanya-tanya tentang blog, maka about-tutorials.blogspot.com akan mengulas sedikit tentang blog menurut apa yang about-tutorials.blogspot.com tahu.

Apa itu Blog ?

Blog ( singkatan dari Weblog) adalah sesuatu yang bersifat personal, iaitu lebih kepada diari dari pembina blog itu sendiri.

Blog dibina oleh designer blog agar mudah untuk diselanggara , jadi bagi anda yang masih kurang faham dengan bahasa code untuk membuat sebuah blog, kini ianya tidak lagi menjadi masalah. Apabila anda sudah boleh membuat sebuah account gmail di internet, maka dalam membuat blog pun ianya adalah mudah.


Cara membina blog

Seperti halnya e-mail, dalam membuat blog pun kita harus mempunyai sebuah account terlebih dahulu, oleh kerana itu sila daftarkan diri anda terlebih dahulu di free blog provider (penyedia hosting). Free blog provider banyak terdapat di internet dan yang popular pada hari ini adalah http://www.blogger.com dan http://www.wordpress.com

Dalam kesempatan kali ini about-tutorials.blogspot.com akan mengulas tentang cara pembinaan blog di http://www.blogger.com.

Setelah anda sudah mendaftar akaun di blogger.com, anda akan melihat gambar seperti gambar di atas. Perkara yang perlu anda lakukan ialah:

1. Klik tanda anak panah yang bertuliskan " CREATE A BLOG "

2. Daftar akaun blogger dengan alamat gmail anda.

3. Isi Blog Title dengan nama yang ingin anda gunakan. Sebagai contoh, bina blog mudah dengan blogspot.

4.Tulis alamat blog anda di ruangan Blog Adress (URL). Sebagai contoh, about-tutorials.blogspot.com.

5. Isi dibahagian Word Verification dengan huruf yang diberi didalam gambar.

6. Seterusnya klik Continue.

7. Pilihlah template yang anda inginkan. Kemudian klik gambar anak panah yang bertuliskan Continue.

8. Setelah keluar tulisan Start Blogging, klik gambar tersebut. Anda kini sudah boleh mula menulis. Setelas selesai menulis, klik Publish Post.


Isi ( Content ) blog :

Bagi mereka yang baru mula membina blog, biasanya mereka keliru selepas mendaftarkan blog mereka. Apa yang harus di tulis dalam sebuah blog. Isi (content) dari sebuah blog tentu saja terserah kepada tuan blog itu sendiri, apakah yang mahu ditulis, perjalan hidup, teknik, tip, tutorial ataupun apa saja.

G+

0 comments:

Post a Comment